תוכנית עסקית בתחום התיירות
ניתן לחלק את ענף התיירות לשני תחומים עיקריים: תיירות חוץ ותיירות פנים. שני התחומים יחד מהווים אחד מן המרכיבים החשובים בכלכלת המדינה, והם בעלי השפעה על התעסוקה. לשם הדוגמא, עלייה של כ-100 אלף במספר התיירים, יכולה להוסיף כ-4000 מקומות תעסוקה. בנוסף, תיירות החוץ תורמת במידה רבה לייצוא הישראלי ולהכנסות במטבע חוץ.
הפוטנציאל התיירותי הגבוה ביותר בישראל נמצא בירושלים, טבריה, הגליל, תל אביב ועכו. בעיר הבירה מבקרים כ-80% מכלל התיירים המגיעים למדינה. מתוכם, כ-70% לנים לפחות לילה אחד באחד מן המלונות או בתי האירוח בעיר.
ענף התיירות יכול לספק הזדמנויות כלכליות ועסקיות עבור יזמים בתחומים שונים. על ידי פעילות המשיקה לענף התיירות, הם יכולים להביא למינוף עסקיהם ולהגדלת רווחיותם. פעילויות ייחודיות, אירועים ואתרים בעלי פוטנציאל לעניין עבור המבקרים בארץ יכולים להוות יוזמה תיירותית מצליחה.
כמו בכל מיזם, פרויקט או פתיחת עסק חדש קיימים סיכונים. תוכנית עסקית בתחום התיירות, אשר תיערך באמצעות איש מקצוע מתמחה בענף זה יכולה לעזור בהערכת הפוטנציאל הקיים והיתרונות של המיזם בשוק, כמו גם בזיהוי הסיכונים מבעוד מועד. חברות המספקות שירותי ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי יכולות לבצע בדיקת כדאיות למיזם בכדי לבחון מהם סיכויי הצלחתו ורווחיותו. רצוי להסתייע בחברה המכירה את הענף ובעלת ידע וניסיון בכתיבת תכנית עסקית בתחום התיירות באופן ספציפי.
תוכנית עסקית בתחום התיירות, תבדוק מהו פוטנציאל המיזם תוך התייחסות למצב שוק התיירות העולמי, הארצי והמקומי. התוכנית תמנה את נקודות החולשה מול נקודות החוזקה על המיזם. לדוגמא, התחרות של ישראל מול מדינות אחרות במשיכת התיירות אליהן, או התחרות בתוך ישראל בין מיזמים שונים. דוגמה נוספת לסיכון שבמיזם תיירותי, היא האפשרות של התדרדרות במצב הביטחוני בישראל אשר תביא לירידה במספר התיירים הנכנסים לארץ.
תוכנית עסקית בתחום התיירות תתייחס כאמור, גם לחוזקות וליתרונות של המיזם. לדוגמה, עבור מיזם הצפוי לפעול בעיר ירושלים, יצויין היתרון שבפעילות בעיר בירה אטרקטיבית במיוחד מבחינה תיירותית. זאת, הודות לעובדה כי העיר מקודשת לשלוש הדתות, ובעלת אתרים ייחודיים רבים ומגוונים היכולים לפנות לתיירים בעלי תחומי עניין שונים. יתרון נוסף בפעילות בעיר זו הוא המאמץ השיווקי הרציף מטעם הגופים המונציפליים והחיפוש אחר מיזמים תיירותיים חדשים, במטרה להביא לגידול מתמשך בזרם המבקרים בה, תוך פנייה לפלחי שוק חדשים. פעילויות נוספות מצד הגורמים העירוניים בהן יש פוטנציאל עסקי, הן שימור אתרים בעיר ושיפור חזותה וכן הפקת אירועים מתמדת לאורך השנה, בהתייחס לעונות השנה, חגי ישראל, חגי עמים אחרים ועוד.
תוכנית עסקית בתחום התיירות, אשר תערך באופן מקצועי, תתייחס גם לפן המשפטי ולהשלכות המיסוי האופייניים לתחום, וכיצד הם עשויים להשפיע הצלחת המיזם. לדוגמה, מדיניות המעודדת הקלות מס לתיירות הנכנסת, מטרתה להגביר את האטרקטיביות של מדינת ישראל כיעד תיירות אטרקטיבי, ואף ליצור יתרון יחסי על פני המדינות האחרות הפונות לאותו קהל יעד של מבקרים. חברת ייעוץ עסקי המתמחה בתחום התיירות, תוכל לייעץ ליזמים באשר להזדמנויות והטבות, הודות לחוקים כגון החוק לעידוד השקעות הון, מסלולי סיוע להם זכאים מלונות ומפעלי תיירות והתנאים לעמידה בהטבות המוצעות.
חברת א. חפץ ושות', מציעה שירותיי כתיבת תוכנית עסקית בתחום התיירות, והינה בעלת ידע וניסיון רב בהכנת תוכניות עסקיות עבור מיזמים ואטרקציות תיירותיים. החברה, בראשות אבי חפץ, מציעה מגוון שירותיי ייעוץ עסקי וכלכלי, ומעסיקה אנשי מקצוע מן השורה הראשונה ובעלי ניסיון וידע רב בענף התיירות והמלונאות ובתחום המסחר בישראל. החברה ביצעה הערכות שווי עבור חברות מלונאיות מובילות בארץ, כמו גם לעשרות בתי מלון, מלוניות ואכסניות נוער. בנוסף, החברה ביצעה בדיקת כדאיות כלכלית לפרויקטים מלונאיים ייחודיים, וכן מחקרים כלכליים בנושאים שונים הקשורים לתחום התיירות והמלונאות.