תוכנית עסקית בתחום האנרגיה – הקמת תחנת דלק

משק האנרגיה בישראל, ובייחוד משק הדלק, מורכב ממערכות בעלות מבנה רגולטורי נוקשה ומאופיין בתחרות עזה. לכן, הכנת תוכנית עסקית או תוכנית אסטרטגית להקמת תחנת דלק דורשת ידע, ניסיון והיכרות מעמיקים עם הענף.

קצב ההתפתחות הכלכלית והעלייה ברמת החיים בארץ, ושעור גידול שנתי ממוצע של כ-4.1%, קיבל ביטוי בין היתר בהתפתחות משק הדלק בישראל. בספטמבר 2010 פעלו בארץ מעל אלף תחנות דלק, בעוד שבשנת 1995 פעלו בה 570 תחנות דלק בלבד. רובן הגדול של תחנות הדלק בישראל (כ-86%) נמצאות בבעלות ארבע חברות מובילות במשק הדלק. יתר התחנות הינן בבעלות חברות קטנות יותר, להן חלק קטן יותר בנתח השוק.

תוכנית עסקית בתחום האנרגיה ומשק הדלק בפרט, צריכה להיערך תוך מתן משקל נכון למאפיינים שונים של הענף. לדוגמה, בעת ביצוע עסקאות דלק, קיים כמובן שיקול הרווחיות, אך בנוסף שיקולי פריסה של חברות הדלק הגדולות. תוכנית עסקית בתחום האנרגיה תכלול גם התייחסות לחוקים רגולטורים רלוונטיים לענף. חוק משק הדלק (קידום ותחרות) למשל, מגדיר כללים בדבר ביצוע עסקה על ידי חברת דלק, כאשר קיימת בבעלותה תחנה נוספת בקרבת מקום. על פי החוק, ניתן להקים תחנת דלק נוספת על ידי אותה חברה, בתנאי שהמרחק ביניהן יהיה לפחות קילומטר אחד בכביש עירוני או 10 קילומטרים בכביש בינעירוני.

בין היתר, תוכנית עסקית להקמת תחנת דלק תפרט את מאפייני העסק אשר יכולים להשפיע על רווחיותו ובידולו, כגון השירותים השונים שהתחנה תציע, המרחב הדמוגרפי והגיאוגרפי של סביבת הפעילות העסקית ועוד.

לדוגמה:

* נגישות לתחנת הדלק – היות ותחנות דלק נתפסות כמוצר אשר נצרך כדרך אגב, תחנת דלק אשר תימצא בסמוך למסלול הנסיעה המתוכנן או במרחק נסיעה קצר ממנו תועדף על פני תחנה רחוקה יותר. לכן, מיקום התחנה יכול להוות גורם משמעותי בהצלחת העסק.

 

* מחיר שירותי התדלוק – תמחור משמש פעמים רבות כלי בתחרות בין חברות הדלק השונות.

 

* משך התדלוק ומשך ההמתנה בתור לתדלוק –תחנת דלק תוכל לשרת צרכנים רבים יותר בפרק זמן קצוב בהתאם למספר המשאבות בה, ובמידה ומבנה התחנה והמרחב הפנימי בה יאפשרו גמישות רבה יותר בשעות העומס.

 

* איכות שירות – איכות השירות משפיעה ללא ספק על חוויית הצרכן ועל תדמית בית העסק. בין הגורמים שיכולים להשפיע על איכות השירות בעיניי הצרכן, ניתן למנות את אמינות תחנת הדלק, עמידה בבדיקות האיכות שמבצע מפעם לפעם משרד התשתיות הלאומיות, שעות הפעילות השבועיות, זמן ההמתנה לקבלת שירות, משאבות שירות עצמי, אמצעי תשלום מקובלים, שירותים נלווים שמציעה תחנת הדלק, נוחות ובטיחות תוך שימוש בשירותיה ועוד.

* שירותים נלווים במתחם תחנות התדלוק – כאמור, הצעת שירותים נלווים על ידי תחנת הדלק יכולה להוות יתרון עסקי. חנויות נוחות מאובזרות ומעוצבות, מסעדות, שירותים נקיים, עמדות הדפסת קופונים ותלושי הנחה וכדומה ישפרו את חוויית הצרכן ויהוו מקור הכנסה נוסף עבור תחנת הדלק. תחימת אזור חנייה תעודד צריכת שירותים אלו ותתרום לחוויית צרכן חיובית.

חברת א. חפץ ושות', מתמחה בהכנת תוכניות עסקיות וכן תוכניות אסטרטגיות. במהלך השנים חברת א. חפץ ושות' סיפקה שירותים לחברות שונות בענף האנרגיה, ביניהן החברות המובילות במשק הדלק כגון: דלק, פז, דור אלון, סונול, דור אנרגיה ועוד. הודות להתמחותה בתחום האנרגיה, חברת א. חפץ ושות' תערוך תוכנית עסקית מקצועית, אשר תכלול את ניתוח השוק והמתחרים העיקריים, אסטרטגיית החדירה לשוק, תחזיות פיננסיות ועוד. בנוסף לשירותי כתיבת תוכניות עסקיות, חברת א. חפץ ושות' מציעה שירותיי ייעוץ כלכלי ופיננסי, ביצוע הערכות שווי, בדיקות נאותות ועוד.

למידע נוסף ולקביעת פגישת ייעוץ לחצו – חברת א. חפץ ושות'